Attraverso le preghiere e i canti la comunità esprimeva la sua grande devozione verso Dio, la Madonna e i Santi e i festeggiamenti in loro onore venivano organizzati con grande dedizione e tanta cura. Ogni festività si svolgeva secondo rituali consolidati che rafforzavano la comunità e la sua identità.
Sa die de Pasca manna, primmu de sa minsa, ammangianu luègo, poniàmus in terra in plassa ‘e clèsia sa proìnsa poìte deppìa’ colare Deus chin sa Madonna in professone. Peri bellu fudi.
Mi ricordo che il giorno di Pasqua prima della messa, di mattina presto, in terra nella piazza della chiesa mettevamo la pervinca (fiore celeste-violaceo) perché doveva passare Dio con la Madonna in processione. Oh come era bello!
Il Rosario, S’Orrosariu
Domine labia mea aperies, Deus in adjutorium meum intende,
Domine ad adjuvandum me festina.
Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc et semper et in saecula
saculorum. Amen.
Laudau sempre siada su nomini de Gesus e de Maria.
Alabemus plus e plusu su nomini de Maria e de Gesus.
Babbu nostru stat’in cielu
Santificau su nomini su
Bengiad’a nois su regnu su
Fatta sia’ sa foluntade sua
Coment’in su cielu
Aicci in sa terra
Su pane nostru
‘e dogna die
Dananosiddu oe e perdonanosie
Ur peccaur nostros
Comente nos’attros
Perdonamus ur deppidores nostros,
E no’ si lasseis’orruere in tentasione
Ma liberanosie ‘e ‘ogna male
Ammen Gesusu.
Gloria Patre e Fillu e Ispiritu Santu…
Deus ti salbet Maria
Plenar de grassia
Su Segnore is cun tecus
Beneitta ses tui tra tottu’s feminas
Beneittu ‘e su fruttu ‘e intragnias suar Gesus.
Santa Maria mama de Deus
Pregai po nos’atteros peccadores
Immoi e in s’ora de sa morte nostra
Ammen Gesus.
La vita domestica era intrisa di spiritualità. Ogni azione era accompagnata da un segno e una preghiera, personale o familiare. Anche in occasione della panificazione le donne non mancavano mai di farsi il segno della croce. Questo gesto veniva compiuto poco prima della lavorazione del pane, una volta terminato l’impasto, prima che venisse infornato e a lavoro concluso. Sul pane veniva fatta una croce con il coltello, prima della cottura. Quando ci si sedeva a tavola per mangiare c’era chi faceva il segno della croce e anche chi recitava qualche preghiera.
Mammai nosi faìa’ faere sa rugge e tando narada a Deus ‘Commo ind’ia dare dau peri a tottus us chi funtis tenendo fàmene, ca noso sa merenda giai da tenèmusu’
Mamma ci faceva fare la croce e poi diceva che Dio avrebbe potuto dare da mangiare anche a tutti quelli che stanno avendo fame, noi ormai il pranzo lo abbiamo già
Preghiere del mattino, ORASSIONES DE MANGIANU
Ammangianu ammangianu m’inde soe pesada
Oglos a cielu mi soe mirada
Oglos a cielu a sa gloriosa
Frisca frisca che un’orrosa
Frisca frisca che unu liggiu
Mama e coro po cuddu figgiu
Mama e coro po cuddu santu
Patre Figgiu e Spiritu Santu.
………………..
Commo m’inde peso po m’inde andare
Non d’iscio chi appo a torrare
Cipettis s’anima chena su corpus
Saludo a Deus e a us santus tottus.
………………..
A bonu mangianu m’inde soe pesada
Nostra sennora m’est’obiada
Fattu m’ade sa rugge in sa fronte
Deus mi liberede de ogna morte mala
E de abba de funtana
E de abba de erriu
Babbu Nostru pittiu pittiu.
………………..
Babbu Nostreddu pittiu pittiu
Pesada mi soe de bonu mattiu
De bonu mattiu mi soe pesada
Oglos a cielu mi soe mirada
Oglos a cielu a sa gloriosa
Frisca frisca che un’orrosa
Frisca frisca che unu liggiu
Mamma ‘e coro po cuddu figgiu
Mamma ‘e coro po cuddu santu
Patre, Fillu e Spiritu Santu.
Unu tempus faiamus sa rugge po dogna cosa chi si cumenciada. Cando si seminada su trigu, nosi faiamus sa rugge in favore de Deus. Cando domanta peri unu giu tando si faianta sa rugge e naranta ‘Bae in favore de Deus’
Un tempo facevamo la croce per ogni cosa che si iniziava a fare. Quando si seminava il grano, ci facevamo il segno della croce in nome di Dio. Anche quando domavano un giogo di buoi facevano ugualmente il segno della croce e dicevano, rivolti al giogo ‘Vai in nome di Dio’.
A boso m’incumando Deus miu
A boso m’incumando Deus miu,
A boso Deus m’incumando
Sia in dommu sia camminando
Semper a boso appo in sentiu.
A boso m’incumando Deus miu
Semper a boso appo in sa mente
A tottas oras chi siais presente
Ais a essere amau e serbiu.
A boso m’incumando Deus miu
Ais a essere serbiu e amau dognia die
Tres Credos nau po cudda morte chi ais arrecciu.
A boso m’incumando Deus miu
Po cudda morte meda pietosa
Du bidi sa mama cantu est dolorosa
Su mantu nieddu diant’argiu.
A boso m’incumando Deus miu
Su mantu nieddu ‘dd’iant’ postu in testa
Su male trattu troppu s’inchietta
A gett’e biri ‘dd’is iata petiu.
A boso m’incumando Deus miu
A gett’e biri ‘dd’ias domandau
Fele e aggedu ‘dd’ianta donau
Non sin d’accattede mai prensipiu.
A boso m’incumando Deus miu
Non s’inde accattede prensipiu
No su pastore ate battiu su fogu,
Is tres urres po di donai donu, oro, incenso, mirra
Dan battu, i dan battu oro, mirra e incensu
Laudau siata custu saccramentu
Lassattenosiddu su sentiu.
Bando Domos de sa Cultura – “Sostegno finanziario alle imprese operanti nel settore culturale e creativo per progetti mirati alla valorizzazione degli elementi ed espressioni del patrimonio culturale immateriale della Sardegna” POR FESR Sardegna 2014-2020 – Azione 3.3.2